Není divu, že na 13. květen 2015 se těšili snad všichni žáci druhého stupně po celý školní rok. Na tento den byl totiž naplánován školní výlet. Cíl výletu byl jasný - společně pokořit komnaty v pevnosti Tep faktoru a vybojovat tak truhlici s pokladem.

Ráno jsme všichni netrpělivě nasedali do autobusu s myšlenkou, zda se naše představy naplní a opravdu budeme pobíhat po chodbách pevnosti, otevírat jednotlivé komnaty, plnit úkoly, bojovat s časem a překážkami, jak to známe z televize.

Po příjezdu do Tep faktoru se celá školní parta rozdělila do skupinek. V každé skupince bylo pět bojovníků, kteří byli připraveni vydat ze sebe maximum. Najednou jste se tedy mohli setkat se skupinkami, které nesly názvy jako Little koníci, Fondíci, Death boy atd., zkrátka názvy byly opravdu originální.

A teď už zbývalo jen jediné – hurá do komnat. Každá skupinka obdržela čip, pomocí kterého otevírala dveře do komnaty, a kartičku, na kterou musela sbírat písmenka, z kterých nakonec vznikl číselný kód, který umožňoval postup dál.

Když jsme otevřeli první, druhé, třetí, čtvrté….šesté ….desáté…dvanácté, a dokonce i dvacáté dveře, byli jsme udiveni z toho, co jsme uviděli. Museli jsme plnit všelijaké záludné úkoly. Někdy stačila ke splnění cíle pohotovost, jindy šikovnost či fyzická zdatnost, ale někdy postačil jen prostý důvtip.

Soutěžící byli opravdu houževnatí, často bylo k vidění, jak soutěžní skupinka vyběhla z komnaty, a jakmile mohla opět dovnitř, s bojovným výrazem vběhla zpět s cílem, že tentokrát to určitě zvládne. Také se často z komnat ozývalo: „Chvátej! Honem! Máte to? Tak ještě jednou. Teď už to dáme. Jéé! To je hustý!“ Úsilí se zkrátka nikomu nedalo upřít. Však také bylo na závěr odměněno diplomem a sladkou drobností.

Ale jak to tak bývá, vše pěkné uteče. To platilo i v tomto případě. Čtyři hodiny uběhly jak nic a my jsme se sice unaveni, ale naprosto nadšeni vydali na zpáteční cestu s výkřiky, že příští rok musíme jet do Tep faktoru určitě znovu. J

Letošní oslavu Dne Země žáci 1. stupně zahájili turistickým pochodem na Hrby, jejichž nejvyšší vrchol měří 627 m. Během 3 km pochodu jsme tak zdolali bezmála 200 m převýšení. Za pěkného jarního počasí jsme se mohli kochat nádherným výhledem na krajinu a pozorovat změny jarní přírody. V lese si děti zahrály Kimovu hru k procvičení zrakové paměti, když procházely krátkou stezkou s obrázky na téma „Co do lesa nepatří“. Program pokračoval tradičním opékáním špekáčků a poté si děti užily oblíbených her - kroketu, fotbalu nebo „na třetího“. Někteří si sami v přírodě našli kout ke hrám a prozkoumávání. Zpáteční trasa vedla kolem statku, kde jsme pozorovali pasoucí se dobytek. O zážitky tak nebylo nouze, zvláště když se nám podařilo pohladit si kravičku nebo telátko. Vraceli jsme se přes Planou do Klučenic s několika jarními kilometry v nohách.

Dne 15. 1. 2015 proběhl v naší škole zápis do 1. třídy. Budoucí prvňáčci plnili různé úkoly, které měly prověřit jejich znalosti a připravenost na školu. Děti kreslily, poznávaly geometrické tvary, barvy, plnily jednoduché matematické úkoly. Paní učitelky prověřily i řečové a motorické schopnosti malých předškoláků. Na závěr obdržely všechny děti malý dárek jako odměnu za svoji snahu. Již nyní se těšíme na naši budoucí 1. třídu.

Co k Vánocům neodmyslitelně patří? Stromeček, ozdoby, ryba, dárky, koledy a hlavně dobrá nálada! To vše nechybělo ani klaunovi, který se dětem z 1. stupně a MŠ představil 17.12. v interaktivní klauniádě s vánoční tématikou. Veselé a hravé vystoupení nenechalo malé ani větší děti chvilku v klidu a zapojit se mohl více méně každý. Nejvíce překvapené byly děti, které samy kouzlily a místo jednoho míčku se jim objevily v dlani dva i tři. Zahodit svoje zlobení do tašky mohli úplně všichni. Není lepší přípravy na Vánoce?

Divadelní spolek MIM o.s. se zaměřuje zvláště na neverbální divadlo. Toto představení bylo skvěle předvedené v podání jednoho herce, i když pochází z dílny dvou profesionálních herců: MgA. Hany Hüblové – absolventky JAMU - obor činoherní herectví a Mgr. Petra Lišky absolventa HAMU – Katedra neverbální a komediální divadlo. Oba mají dlouholetou praxi s prací s dětmi, jsou členy týmu Zdravotních klaunů.

Vážení rodiče, milí žáci,

přejeme Vám příjemné a klidné prožití vánočních svátků a do nového roku hodně štěstí, zdraví a spokojenosti.

                                                                    Pedagogický sbor ZŠ Klučenice

V pátek 19. 12.  jsme se vánočně naladili při společném tvoření vánočních dárků a výrobků s vánoční tématikou. Ráno se děti rozešly do jednotlivých dílen, kde si mohly vyrobit svíčku z včelího vosku, ozdobu na stromeček, netradiční přáníčko nebo voňavý svícen. Pak si všechny třídy užily nadílku u svých stromečků.

 

Označování alergenů je legislativně stanoveno na datum od 13. 12. 2014 v souladu s potravinovým právem. Běžné potravinové alergeny mohou vyvolat všechny potraviny, ale EU specifikovalo 14 hlavních potenciálních alergenů, které podléhají legislativnímu značení.

Označení přítomnosti alergenu bude vyznačeno na jídelním lístku číslem od 1 do 14. Přítomnost alergenu bude přenesena z receptur a ingrediencí, které byly použity při výrobě jednotlivých pokrmů ve školní jídelně.

Značení alergenů je pouze informační požadavek. Tato povinnost se týká všech výrobců potravin, všech článků veřejného stravování, jako např. restaurací, jídelen, nemocnic, sociálních ústavů, prodejen, pekáren atd. Ode dne 13. 12. 2014 budou mít všichni výrobci potravin a pokrmů povinnost vyznačit u výrobků stanovený alergen, který obsahuje.

Školní jídelna je tedy povinna označit vyrobený pokrm alergenní složkou, ale nebude brát zřetel na jednotlivé přecitlivělosti strávníků. Tuto skutečnost si musí každý strávník uhlídat sám. Jídelna má pouze v této oblasti funkci informační tak, jako každý výrobce potravin a pokrmů.

Odvolání na legislativu:

EU – 2000/13 od 13.12.2014 a pak nahrazena 1169/2011 EU článek 21
ČR – Vyhláška 113/2005 Sb. O způsobu označování potravin a tabákových výrobků, § 8 odstavec10.
Seznam potravinových alergenů, které podléhají legislativnímu označování dle směrnice
1169/2011 EU

  1. obiloviny obsahující lepek (pšenice, žito, oves, špalda, kamut nebo jejich hybridní odrůdy a výrobky z nich)
  2. korýši a výrobky z nich
  3. vejce a výrobky z nich
  4. ryby a výrobky z nich
  5. podzemnice olejná (arašídy)
  6. sójové boby (sója) a výrobky z nich
  7. mléko a výrobky z něj
  8. skořápkové plody (mandle, lískové a vlašské oříšky, kešu, para pekanové ořechy, pistácie, makadamie a výrobky z nich)
  9. celer a výrobky z něj
  10. hořčice a výrobky z ní
  11. sezamová semena a výrobky z nich
  12. oxid siřičitý a siřičitany v koncentracích vyšší 10mg, ml/kg, l, vyjádřeno so2
  13. vlčí bob (lupina) a výrobky z něj
  14. měkkýši a výrobky z nich

 

V případě dotazů se neváhejte obrátit na vedoucí školní jídelny.